Thursday, September 30, 2010

zaman kanak-kanak ku

aku masih ingat lagi masa aku kecil lagi..masa tuh aku sorang je..aku lah adik aku lah segalanya..akak aku tak tinggal ngan family aku..dia cucu setia nenek aku..dah macam anak lah katakan..sejak dari kecil lagi,akak aku dijaga ,dibelai,dimanja oleh nenek aku..perbezaan umur antara aku ngan akak aku jauh jugak..jarak kami 5 tahun..aku masih ingat lagi,masa aku kecik2 dulu,aku suka sangat main lego..entah apa-apa kan..lepas tuh suka sangat dengan kereta api..bila tekan 'ON' je terus bergerak..keadaan rumah aku masa tuh boleh bayangkan lah kalau bersepah kan..sejak adik aku lahir,( beza kami 4 tahun ),aku start main mainan lain..lori lah ,bas lah,kereta lah bermacam-macam lah aku main..yelah,adik pun lelaki kan,takder maknanya nak main anak patung ke apa..tak minat ok!hehe

pada tahun 1998,aku masuk sekolah tadika kemas..punya lah exited masa tuh..emak abah belikan beg sekolah mickey mouse..aku yang pilih masa tuh..pencil box plak aku tak ingat yang macam mana...kasut plak pakai yang lekat2 tuh..nak pakai kasut tali tak reti..hehe..aku nih jenis tak bercampur sangat lah..jenis pendiam dan ske sangat tersenyum..hehe..alhamdulillah,sejak tadika lagi aku dah pandai membaca,mengira dan segalanya nya lah..

pada tahun 1999,aku masuk sekolah kebangsaan sri skudai..sori ok,masa tuh aku tak pakai baju kurung..perwatakan aku macam tomboy..berambut pendek..aku sejak kecil lagi memang selesa berambut pendek..masa sekolah rendah dulu,aku suka sangat beli pemadam yang harganya 10sen taupun 20sen hanya untuk satu pemadam..aku bawa balik ke rumah dan main lawan pemadam dengan adik aku..lepas tuh pemadam tuh dibuat gasing lah ape lah..seronok juga masa tuh..aku nih jenis pendiam,aku tak suka bercakap kalau takde hal yang penting..aku lebih gemar bergaul dengan budak2 yang bukan islam..macam cina lah india lah..entahlah,aku lebih suka kawan dengan kaum lain kot..bukan ape,masa kecik2 dulu,kawan aku jannani kalau tak silap aku,da pernah ajar aku bahasa tamil..hehe..bila sampai je rumah,aku akan bercerita pada emak dan abah ape yang berlaku..setiap hari aku dijemput oleh pak din driver bas sekolah..

pada tahun 2000,aku dapat tawaran jadi pengawas ..sangat teruja ok! yelah,bukan senang nak jadi pengawas nih..mungkin disebabkan prestasi aku disekolah agak memuaskan barangkali..maybe ..aku nih garang dan tegas orangnya..aku masih ingat lagi,masa tuh cikgu semua tengah meeting,aku ditugaskan untuk jaga kelas senior aku..masa tuh aku skola sesi petang dari darjah satu sampailah darjah 3..mula2 takutlah juga..tapi tak kesah lah.dorang kenal sape aku..aku ingat lagi masa aku denda sorang abang nih..tak silap aku nama dia firdaus selamat..haha aku ingat ko seyh! dia nih senior paling nakal..tak dengar cakap..biasa lah,kalau cikgu tengah meeting,aku akan suruh setiap meja mesti ada buku..dia bih tak nak dengar cakap...aku cubit lengan dia..masih buat bising jugak,aku suruh dia berdiri atas kerusi sambil pegang buku..agak2 lah kan,kalau dia baca nih dia tersenyum tak?aku dah mula tersenyum nih...tak sangka aku nih garang jugak orangnya..hehe

pada tahun 2001,aku dapat tawaran jadi penolong ketua pengawas..ketua pengawas masa tuh tak lain tak bukan..abu bakar mustafa..AB ,aku sentiasa ingat ko ok! zaman budak2 kita...dari darjah 1 sampailah darjah 6, kita asyik satu kelas je kan?haha..AB nih tegas orangnya...kami serius dalam menjalankan tugas kitaorang masing2..pengalaman manis kan..zaman kanak2..

pada tahun 2002,aku sekolah pada sesi pagi..masih dengan jawatanku sebagai pengawas..masa nih aku dah lain..yelah tak biasa sekolah pagi kan..pergii sekolah jalan kaki ok! dah start nak berdikari...dah start nak buat itu buat ini secara sendiri..aku ingat lagi,tiap kali exam pendidikan seni,aku selalu buat anyaman tikar dan kad ucapan untuk guru ke parents ke kan..sejak dari darjah 2 sampai 4,baju pengawas ku warna biru..sejak akhir2 aku darjah 4,baju ku bertukar menjadi warna maroon..sangat cantik..!!! i like...masa tuh aku bawak beg sekolah ada roda tau..senang lah nak tarik kan..yelah,buku berat sangat..aku nih jenis yang tak suka tinggalkan harta pusaka ku di sekolah..pakai beg tuh tak sampai seminggu..mintak mak beg lain..alasannya,sakit tulang belakang kalu bawak beg tuh..yelah beg tuh ada besi kan..mestilah sakit..akhirnya beg tuh simpan jelah...tak silap aku,beg tuh warna merah..tuh lah pertama kali aku pakai beg macam tuh..

pada tahun 2003,aku darjah 5..bilik darjahku terletak di blok baru..tak silap aku,hanya kelas aku je yang ada kat tingkat tuh..sebelah kelas aku bilik mesyuarat..pemandangan sangat mengujakan ok..padang bola lah pemandangan kelas kami..terletak di tingkat tiga daripada 4 buah tingkat ..memang seronok..tidak bising..sunyi sahaja..masa nih kitaorang semua tak sedar yang tahun depan nya kitaorang akan menghadapi peperiksaan UPSR!

tahun 2004,tahun terakhir aku sebagai kanak2 sekolah rendah..mula2 memang kitaorang tak sedar nak exam..aku pun sama..tapi,bila tiap2 minggu ada ujian..aku jadi makin bersedia..seronokk sangat2..bagi aku pengalaman masa darjah 6 adalah kenangan terindah buat diriku..andai dapat ku undurkan masa,aku ingin sekali berkumpul dengan rakan2 ku yang lain..duduk dalam kelas yang sama bercerita tentang kejayaan yang sudai digapai oleh semua rakan2 ku..masa tengah exam,aku relaks sahaja..ada kalanya lepas habis je menjawab,aku terus capai beg HAMTARO ku yang berwarna jingga..di dalam beg itu penuh dengan nota2 yang telah aku buat sebelum peperiksaan UPSR lagi..aku belek2..baca ..lepas tuh masuk balik ke dalam dewan peperiksaan..masa tuh penuh ibu bapa ,abang kakak rakan2 ku yang lain...tapi aku?aku hanya sendiri disamping rakan2 ku,ibu bapa rakan2 ku,guru2 ku..merekalah yang berada disampingku ketika itu..aku faham...aku mengerti..ibu bapaku sibuk denggan tugas mereka pada ketika itu..lepas je habis exam,aku datang sekolah seperti biasa..bermain permainan batu seremban,uno card,monopoli,macam2 lagi lah..memang seronok..seronok sangat2 tengok gelak ketawa mereka..

aku begitu merindui zaman kanak-kanakku :)

No comments:

Post a Comment