Sunday, July 31, 2011

puasa ! puasa ! puasa ! jom serbu bazar ramadhan !!

esok umat islam akan mula berpuasa...aku sambut awal ramadhan bersama kawan-kawan di rumah penginapan kami..sayu je rasa nye..negeri sembilan tak ambil cuti sempena awal ramadhan ini...tak macam johor,awal puasa je mesti cuti..

ingat lagi,dulu masa nak buka puasa,pukul 5 petang dah bersiap-siap nak ke bazar ramadhan..bazar dekat rumah dekat je..tak sampai 5 mint jalan kaki..sampai je dekat bazar,mulalah rambang mata..tengok itu ini...rasa macam nak beli semua..

tiap kali menjelangnya ramadhan...dekat mana-mana bazar lah mesti ada ayam percik kan?

nyum nyum

lepas tuh lepas tuh mula lah nampak balang-balang air yang colourful tuh kan...ada warna biru,merah,kuning,hijau,semua adalah..

lepas tuh  jalan ke depan sikit,mulalah nampak murtabak ! nakk murtabak daging?murtabak ayam?murtabak itik?ekhh ada ke itikk..hehehe

meleleh-leleh air liur..hehehe

jala ke depan sikit,mulalah nampak orang jual kuih-muih..kuih yang tak pernah tengok,tiba-tiba time bulan puasa semua keluar..macam-macam jenis kuih lah..dari kuih yang moden-moden sampai lah kuih yang dulu-dulu tuh :)

macam-macam kuih..poning pala den nih hah nak pilih yang mano 1 ekhh..hehe :)

nak tanya lah..nih kuih apa ye?dari kelantan kan..sedap sangat..pernah makan sekali dekat rumah kenduri..
kita panggil kuih "cempedak" sebab macam buah cempedak ..hehhe..**suka-suka je letak nama kan**

lepas tuh mulalah nampak laksa..macam-macam laksa lah..time bulan ramadhan segala jenis laksa semua keluar..hehe..laksa penang 1 pliss !! hehehe

nama je orang johor,tapi laksa penang tetap no.1 !!

lepas tuh jalan ke depan sikit,mulalah nampak itu..itu..itu..( tengok gambar jelah ok )

nasi beriyani gam !! terangkat kening kalau makan..
"beriyani gam batu pahat"

time buka puasa sekali pekena ABC..perghh !!

popiah basah !!! wahh lama tak makan !!

manisnya kurma ini ^_^

ikan bakar jangan lupa !!! wajibb..hehe

nih pun wajib time buka puasa !! air soya / tahu :)

adoi,meleleh air liur nih...hehhe..selamat menyambut bulan ramadhan al-mubarak...semoga ramadhan kita kali ini diberkati ..aminn.."ingat,niat kita berpuasa ialah,menahan diri dari makan dan minum dan mengawal kita daripada melakukan perkara yang boleh membatalkan puasa..perbanyakkan amalan kita di bulan yang pernuh berkat dan mulia ini...tambahkan pahala..kurang kan DOSA "

No comments:

Post a Comment